©2019 Bilberry Hill - info(at)bilberryhill.fi

  • Bilberry Hill

Gluteeniton kuohkea focaccia

Päivitetty: kuusi päivää sitten


Focaccian voi koristella tuoreilla yrteillä ja tomaateilla ennen tarjoilua.

Aito italialainen focaccia on ohuehko ja kuohkea leipä, jonka päällä on oliiveja, sipulia ja maukkaita, tuoreita yrttejä. Gluteenittomat jauhot asettavat aina kuohkeuteen haasteita, mutta tällä reseptillä onnistut varmasti. Gluteenittomilla jauhoilla leivottaessa focaccian taikinasta tulee melko tahmeaa ja löysää, mutta juuri se takaa leivän kuohkeuden. Taikina valmistetaan alusta lopuun kulhossa ja sähkövatkainta avuksi käyttäen; sekoitetaan, vaivataan, kohotetaan ja alustetaan. Ei siis turhaa tiskiä ja käsin vaivaamista!



Gluteenittomat jauhot asettavat aina kuohkeuteen haasteita, mutta tällä reseptillä onnistut varmasti.

Vähän hitaampaa leipomista;) Gluteenittomilla jauhoilla leivottaessa kannattaa kiinnittää huomiota huolelliseen taikinan vaivaamiseen ja kohottamiseen.


Resepti

Gluteeniton kuohkea focaccia

Ainekset 0,5 l vettä 1 rkl juoksevaa hunajaa 1 tl hienoa suolaa 1 pss kuivahiivaa (11 g) 1 rkl psylliumjauhetta (hieno jauhatus) 3 dl kaurajauhoja (gluteenittomia) 2 dl durrajauhoa 3 dl gluteenitonta jauhoseosta (esim. Kotimaista Gluteeniton jauhoseos) 2 rkl oliiviöljyä Leivän päälle 1 -2 dl kivettömiä vihreitä ja mustia oliiveja ½ pieni punasipuli tuoretta rosmariinia tilkka oliiviöljyä Taikinan sekoitukseen ja vaivaamiseen tarvitset sähkövatkaimen taikinakoukkuineen.


Valmistusohje 1. Mittaa omaan astiaansa suola, psyllium, kuivahiiva, kaurajauho ja durrajauho. Sekoita lusikalla 2. Mittaa omaan kulhoonsa kädenlämpöinen vesi. Lisää veteen hunaja ja sekoita. Kaada jauhohiivaseos veteen ja vatkaa sähkövatkaimella vellimäiseksi seokseksi. Psylliumin ansiosta taikina saostuu vatkaamisen aikana. Tässä vaiheessa voit vaihtaa taikinakoukut vatkaimeen, ellet ole aloittanut niillä. 3. Lisää taikinaan oliiviöljy ja gluteeniton jauhoseos ja jatka sekoittamista sähkövatkaimella täydellä teholla pari minuuttia. 4. Peitä kulho tuorekelmulla tai muovipussilla. Kohota taikina kaksinkertaiseksi vedottomassa paikassa, noin 30 - 45 minuuttia. (Vinkki: kohotan taikinat itse usein mikroaaltouunissa, sinne ei veto käy. Mikroa ei saa käynnistää kohotuksen aikana.) 5. Kun taikina on kohonnut, vaivaa taikinaa kulhossa sähkövatkaimella täydellä teholla, taikakoukkuja käyttäen, noin 3 minuuttia. 6. Suojaa uunipelti tai riittävän iso vuoka leivinpaperilla. Leipä muotoillaan noin 25x30 cm kokoiseksi ja parin sentin paksuiseksi. Kaada taikina leivinpaperin päälle ja levitä taikina ison lusikan avulla litteäksi, suorakaiteen muotoiseksi leiväksi. Kastele lusikkaa vedessä, niin levitys sujuu helpommin. Taputtele lopuksi leivän pinta tasaiseksi jauhotetuin sormin. 7. Peitä leipä liinalla tai tuorekelmulla/muovilla ja kohota vedottomassa paikassa noin 35 - 40 minuuttia. Leivän tulee olla hyvin kohonnut ennen paistamista. Laita uuni lämpiämään 200 asteeseen tasalämmölle kohoamisen loppupuolella. 8. Leivän kohotessa halkaise sillä aikaa oliivit ja suikaloi punasipuli. Irrota valmiiksi myös muutama rosmariinin lehti. 9. Kun leipä on kohonnut riittävästi, pistele leivän pintaa haarukalla noin 20 kertaa. Painele leipätaikinan päälle oliivinpuolikkaat, punasipulisuikaleet ja rosmariinin lehtiä. Pirskota päälle hieman oliiviöljyä. 9. Paista 200 C asteessa, noin 20 - 25 minuuttia hieman uunin keskitasoa alemmalla tasolla, niin pohja kypsyy paremmin. Jos haluat leivän pintaan enemmän väriä, paista leipää muutama viimeinen minuutti uunin ylemmällä tasolla. Siirrä kypsä leipä leivinpaperilta jäähtymään ritilän päälle. Kun leipä on jäähtynyt tarpeeksi, voit leikata herkulliset leipäpalat tarjolle.


Voit olla kiinnostunut myös näistä resepteistä:

Vegaaninen vihreä pesto

Kaurainen peltileipä, gluteeniton

Kuohkea gluteeniton pataleipä