©2019 Bilberry Hill - info(at)bilberryhill.fi

  • Bilberry Hill

Vegaani gluteeniton perunasalaatti

Päivitetty: 6o touko 2019


Helppotekoinen vegaani ja gluteeniton perunasalaatti on myös maidoton sekä luonnollisesti laktoositon. Siksi se onkin oivallista tarjottavaa monenlaisissa juhlissa.


Voit huomioida ruokaisalla perunasalaatilla monen syöjän erikoisruokavalion. Tarjoamalla lisäksi sopivia kasvis-, kala-, kana- tai lihalisukkeita saat vieraiden vatsat tyytyväisiksi.

Itse tehty perunasalaatti on varsin salonkikelpoinen myös juhliin. Koristele perunasalaatti kauniisti tuoreilla yrteillä tai tarjoa se rapealla salaattipedillä. Näyttävää ja täyttävää!

Helpota perunasalaatin tekoa keittämällä perunat jo edellisenä päivänä. Anna perunoiden jäähtyä rauhassa ja siirrä yöksi jääkaappiin. Seuraavana päivänä voit kuoria perunat ja valmistaa salaatin.


Oletko maistanut cocktail-maustekurkkuja? Tässä perunasalaatin reseptissä niitä suositaan. Cocktailkurkkujen maku on mukavan pyöreä ja rakenne rouskuvan napakka.

Ohjeessa käytetään purjoa joka on sipulia lempeämpää vatsalle. Varsinkin purjon vihreä osa sopii FODMAP - ruokavaliota noudattaville. Voit laittaa salaattiin purjon sijaan punasipulia jos pidät voimakkaammasta sipulin mausta ja jos sipuli sopii kaikille syöjille.

Vegaani perunasalaatti -resepti

Noin 4 - 5 isoa annosta.

Ainekset

800 g - 1 kg perunoita, valitse kiinteä lajike n. 200 g cocktailmaustekurkkuja (tai tavallisia maustekurkkuja)

n. 50 g purjoa (tai punasipulia)

1,5 dl vegaanista majoneesia 1,5 – 2 dl maustamatonta soijajogurttia, esim. Alpro Mild & Creamy

3 - 4 rkl cocktailkurkun lientä 1 rkl sinappia 0,5 tl suolaa 0,5 tl rouhittua mustapippuria

Koristeluun Tuoretta persiljaa, cocktailkurkkuja ja minitomaatteja.

Valmistusohje

1. Keitä perunat kuorineen kypsiksi, kaada keitinvesi pois ja jäähdytä hyvin. Vinkki: Tämä vaihe olisi helpointa tehdä jo edellisenä päivä, sillä silloin sinulla ei mene aikaa perunoiden jäähdyttelyyn.

2. Kuori kypsät, jäähtyneet perunat ja leikkaa paloiksi tai viipaleiksi.

3. Leikkaa purjo ohuiksi renkaiksi ja paloittele myös cocktailkurkut. Kaada purjo ja kurkunpalat perunoiden joukkoon.

4. Tee kastike: Yhdistä vegaani majoneesi, soijajogurtti, cocktailkurkun liemi, sinappi, suola ja pippuri. Sekoita tasaiseksi kastikkeeksi.

5. Kaada kastike perunapalojen, purjorenkaiden ja cocktailkurkkujen joukkoon ja sekoita hyvin.

Peitä kulho ja anna maustua jääkaapissa vähintään puoli tuntia. Koristele ennen tarjoilua persiljalla, cocktailkurkuilla ja minitomaateilla.


126 katselukertaa