• Bilberry Hill

Kuohkea gluteeniton focaccia

Päivitetty: huhti 11

Aito italialainen focaccia on ohuehko ja kuohkea leipä jonka päällä voi olla esimerkiksi oliiveja ja yrttejä. Tällä reseptillä leivot kuohkean, maukkaan ja gluteenittoman focaccian - vaikka gluteenittomat jauhot asettavat aina vähän leipomiseen haasteita. Apuna käytetään psyllium-jauhetta, laadukasta gluteenitonta jauhoseosta, durra- ja kaurahauhoa.


Hyvin kohotettu ja rapeaksi paistetu gluteeniton focaccia maistuu myös sellaisenaan.

Ainekset on mitattu niin, että focaccian taikinasta tulee melko löysää - mutta juuri se takaa leivän kuohkeuden ja hyvän maun. Koska leipä paistetaan reilun kokoisessa uunivuoassa tai reippaasti uunipelllä ilman sen kummenaa leivän mutoilua, se helpottaa leipomista löysästä ja tahmeasta taikinasta.


DURRAJAUHO GLUTEENITTOMASSA LEIVONNASSA

Durra tuo gluteenittomaan focacciaan herkullista lisämakua. Pohjois-Afrikasta kotoisin oleva durra on heinäkasvi ja kuuluu maailman tärkeimpiin viljalajeihin. Durrajauho on luontaisesti gluteenitonta ja siitä voi leipoa monenlaisia herkkuja.

Kuohkeaa, maistuvaa gluteenitonta focaccia-leipää.


HERKULLINEN JUJU: LISÄMAKUA AURINKOKUIVATUISTA TOMAATEISTA

Halusin lisätä leivän mehevyyttä italialaisella takuuherkulla: aurinkokuivatuilla tomaateilla. Öljyssä säilötyt aurinkokuivatut tomaatit antavat paitsi lisämakua, myös kaunista väriä leipään. Ohueksi pilkotut tomaatinsuikaleet sekoitetaan taikinaan ja sen lisäksi reseptissä hyödynnetään myös aurinkokuivattujen tomaattien öljy.


Halusin lisätä leivän mehevyyttä italialaisella takuuherkulla: aurinkokuivatuilla tomaateilla.

En tiedä mikä taika aurinkokuivatuissa tomaateissa on, mutta focaccia leipä onnistui joka kerta paremmin niitä käytettäessä. Kun jätin kokeeksi aurinkokuivatut tomaatit pois, leivästä tuli ikävän tiivis ja kuohkeus katosi. Sattumaa tai ei, focacciasta tuli ”taikatomaattien” avulla todella maukasta!


Focaccia maistuu ihanalta kotitekoisen peston kanssa.

TAIKINAN VAIVAAMINEN JA KOHOTUS

Muistathan, että gluteenittomilla jauhoilla leivottaessa kannattaa kiinnittää huomiota huolelliseen taikinan vaivaamiseen ja kohottamiseen. Käytän aina apuna sekoittamisessa ja vaivaamisessa sähkövatkainta. Jos sinulla on monitoimikone, se on myös hyvä apuri.


Resepti

Kuohkea gluteeniton focaccia Ainekset 0,5 l vettä 1 rkl juoksevaa hunajaa 1 tl hienoa suolaa 1 pss kuivahiivaa (11 g) 1 rkl psylliumjauhetta (hieno jauhatus) 2 dl kaurajauhoa (gluteenittomia) 2 dl durrajauhoa 3 dl gluteenitonta jauhoseosta (esim. Kotimaista Gluteeniton jauhoseos) ½ – 1 dl aurinkokuivattuja tomaatteja pikkusuikaleina 2 rkl aurinkokuivattujen tomaattien öljyä purkista Kohonneen leivän päälle 1-2 dl kivettömiä vihreitä ja mustia oliiveja tilkka oliiviöljyä tai aurinkokuivattujen tomaattien öljyä

yrttejä, esim. tuoretta rosmariinia


Painele halkaistuja oliiveja hyvin kohonneen leivän päälle juuri ennen paistamista.

Valmistusohje 1. Mittaa omaan astiaansa suola, psyllium, kuivahiiva, kaurajauho ja durrajauho. Sekoita lusikalla 2. Mittaa taikinakulhoon kädenlämpöinen vesi. Lisää veteen hunaja ja sekoita. Kaada jauho-hiivaseos veteen ja vatkaa sähkövatkaimella vellimäiseksi seokseksi. Psylliumin ansiosta taikina saostuu vatkaamisen aikana. Tässä vaiheessa voit vaihtaa vatkaimeen taikinakoukut, ellet ole aloittanut niillä. 3. Lisää taikinaan aurinkokuivattujen tomaattien öljy sekä gluteeniton jauhoseos ja jatka sekoittamista sähkövatkaimella täydellä teholla pari minuuttia. 4. Peitä taikinakulho tuorekelmulla tai muovipussilla. Kohota taikina kaksinkertaiseksi vedottomassa paikassa, noin 30 - 45 minuuttia. (Vinkki: kohotan taikinat itse usein mikroaaltouunissa, sinne ei veto käy. Mikroa ei saa käynnistää kohotuksen aikana.) 5. Kun taikina on kohonnut kaksinkertaiseksi, vaivaa taikinaa lisää kulhossa sähkövatkaimella täydellä teholla, taikakoukkuja käyttäen, noin 3 minuuttia. Lisää sekoituksen loppuvaiheessa myös hienonnetut aurinkokuivatut tomaatit. 6. Suojaa uunipelti tai riittävän iso uunivuoka leivinpaperilla. Leipä muotoillaan noin 23 x 33 cm kokoiseksi ja parin sentin paksuiseksi. Kaada taikina leivinpaperin päälle ja levitä taikina ison lusikan avulla litteäksi, suorakaiteen muotoiseksi leiväksi. Kastele lusikkaa vedessä, niin levitys sujuu helpommin. Taputtele lopuksi leivän pinta tasaiseksi jauhotetuin sormin. 7. Peitä leipä liinalla tai tuorekelmulla/muovilla ja kohota vedottomassa paikassa noin 35 - 40 minuuttia. Leivän tulee olla hyvin kohonnut ennen paistamista. Laita uuni lämpiämään 200 asteeseen tasalämmölle kohoamisen loppupuolella. 8. Leivän kohotessa halkaise sillä aikaa oliivit. 9. Kun leipä on kohonnut riittävästi, painele leipätaikinan päälle oliivinpuolikkaat (ja yrtin lehtiä). Pirskottele päälle hieman öljyä. 10. Paista 200 C asteessa, noin 30 - 35 minuuttia hieman uunin keskitasoa alemmalla tasolla, niin pohja kypsyy paremmin. Jos haluat leivän pintaan enemmän väriä, paista leipää ylätasolla muutama minuutti paistoajasta. Siirrä leipä leivinpaperilta tai uunivuoasta jäähtymään ritilän päälle. Kun leipä on jäähtynyt tarpeeksi, voit leikata leipäpalat ja tarjoa vaikkapa kotitekoisen peston kera.


Voit olla kiinnostunut myös näistä resepteistä

Vegaaninen vihreä pesto

Kaurainen peltileipä, gluteeniton

Maukas siemenleipä

Kuohkea gluteeniton pataleipä

Makoisat perunarieskat

©2019 Bilberry Hill - info(at)bilberryhill.fi