• Bilberry Hill

Valitse marjat ja hedelmät viisaasti

Päivitetty: 6o touko 2019

Hedelmiä ja marjoja kannattaa syödä päivittäin monipuolisesti - ja runsaasti. Metsiemme mustikat, puolukat, viillivadelmat ja lakat ovat suurinta herkkua, mitä tiedän.


Tuoreet marjat sisältävät lähtökohtaisesti vähemmän sokereita kuin hedelmät. Saat niistä paljon kuituja, folaattia ja C-vitamiinia. Marjat sisältävät myös antioksidantteja jotka suojaavat soluja ja ehkäisevät sairauksia.

Se tuoreiden marjojen tuoksu ja aromi! Kesällä tuoreilla kotimaisilla marjoilla on ihanaa herkutella ja hemmotella itseään. Kun talven paukkupakkaset on parhaimmillaan, on kyllä pakastelokerostakin mukavaa napata joka-aamuinen annos marjoja soijajogurtin päälle. Myös pakastetuissa marjoissa on kesän maku ja arvokkaat vitamiinit mukana.


Vältän turhaa sokeria. Siksi suosin enemmän tuoreita tai pakastettuja marjoja kuin hedelmiä. Marjat sulavat vatsassa paremmin, niissä on luonnostaan vähemmän sokereita kuin hedelmissä.

Marjat sisältävät paljon kuituja, folaattia ja C-vitamiinia. Ne sisältävät paljon myös antioksidantteja jotka suojaavat soluja ja ehkäisevät sairauksia.



Terveelliset hiilihydraatin lähteet

Marjat ja hedelmät ovat terveellisiä ja hyödyllisiä hiilihydraatin lähteitä. Herkkävatsaisen kannattaa kuitenkin tehdä valintoja hedelmien suhteen. Hedelmissä (ja hedelmämehuissa) on paljon sokereita. Varsinkin kuivatut hedelmät ovat varsinaisia sokeripommeja. Herkälle vatsalle ja oikeuttelevalle suolistolle sokeri on yksi suurimmista turvotuksen aiheuttajista.


Tiesitkö? Herkälle vatsalle ja oikeuttelevalle suolistolle sokeri on yksi suurimmista turvotuksen aiheuttajista.

Kaikki marjat hyviä vatsalle?

Lähtökohtaisesti kaikki syötävät marjat ovat hyvä lisä päivittäiseen ruokavalioon. Otan itse C-vitamiinit ja kuidut mieluummin (pääosin) #kotimaisistamarjoista kuin hedelmistä. Yritän välttää ylimääräistä sokeria (sitä turvotuksen aiheuttajaa!) ja marjat sisältävät vähemmän sokeria kuin hedelmät.


Tässä muutamia tuttuja marjoja jotka on jaoteltu herkkävatsaisille suositeltaviin, pienissä määrissä syötäviin ja vältettäviin*. Voit käyttää tätä listaa apunasi; tee pieniä kokeita, syö erilaisia marjoja ja kuulostele, mitä vatsasi sanoo.


SUOSITELTAVIA MARJOJA*

Herukat

Karpalo

Mansikka

Mustikka

Pensasmustikka

Puolukka

Vadelma

Kuivatut gojimarjat, herukat ja karpalot


VOIT SYÖDÄ NÄITÄ MARJOJA PIENIÄ MÄÄRIÄ KERRALLAAN*

Boysenmarja

Kirsikka

Tyrni


VÄLTETTÄVÄT MARJAT

Karhunvatukka


*Lähde: Herkän vatsan kokkikoulu, Pauliina Tervo



Testaa ja syö hedelmiä

Jokainen sietää sokeria yksilöllisesti. Siksi sinun kannattaa seuloa ja testata syömällä itse mitkä hedelmät sopivat sinulle ja mitkä selvästi aiheuttavat turvotusta. Myös kertamäärillä on paljon merkitystä, jos syöt puolikkaan omenan, niin siitä tuskin aiheutuu paljon vatsakipuja.


Tässä muutamia hedelmiä jotka on jaoteltu herkkävatsaisille suositeltaviin, pienissä määrissä syötäviin ja vältettäviin*. Testaa syömällä itse (ja tekemällä vaikka muistiinpanoja) mitkä hedelmät sopivat sinulle. Minun kohdalla listat pitävät aika hyvin paikkansa.


SUOSITELTAVIA HEDELMIÄ*

Ananas

Appelsiini

Banaani

Cantaloupe

Durian

Hunajameloni

Karambola

Kiivi

Kookos

Klementiini

Limetti

Mandariini

Satsuma

Sitruuna

Papjaija

Passionhedelmä

Viinirypäleet


VOIT SYÖDÄ NÄITÄ HEDELMIÄ PIENIÄ MÄÄRIÄ KERRALLAAN*

Avocado

Granaattiomena

Greippi

Kookospähkinä

Longaani

Mango

Rambutaani

Tuore viikuna


VÄLTETTÄVÄT HEDELMÄT*

Aprikoosi

Litsi

Luumu

Nektariini

Omena

Persikka

Persimoni

Pääynä

Säilykehedelmät

Taateli

Tamarillo

Vesimeloni


*Lähde: Herkän vatsan kokkikoulu, Pauliina Tervo









53 katselukertaa

©2019 Bilberry Hill - info(at)bilberryhill.fi